W jaki sposób Klient podejmuje decyzję odnośnie kupna konkretnego produktu?

W jaki metodę Klienci podejmują decyzję odnośnie kupna wybranego produktu?

To, w jaki metodę przez klienta jest podejmowana decyzja o zakupie, zależy od bardzo dużej ilości czynników. Głównie zależy to od tego, czy decyzja o zakupie dotyczy produktu rutynowego czy również produktu problemowego.

Produkty rutynowe to bardzo często produkty o niskich kosztach. Tyczy się to głównie żywności oraz środków czystości czy też prasy. W wypadku takich towarów użytkownicy w większości bardzo dobrze znają daną klasę produktów, jego odmianę oraz dostępne na rynku marki. W bardzo wielu sytuacjach jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich towarów jest w bardzo wielu przypadkach niska, klient nie traci w trakcie zakupów zbyt wiele czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.

Zupełnie inaczej jednak sytuacja wygląda w przypadku towarów problemowych. Są to często produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Ma możliwość to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania wyborów przez konsumenta można wyróżnić wiele etapów. Dotyczy to zwłaszcza zakupów problemowych. W sytuacji towarów rutynowych proces podejmowania wyborów nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. Aby ze znakomitym skutkiem sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się bliżej zachowaniom nabywców, które poprzedzają zakup produktu , a oprócz tego te, które mają miejsce już po dokonaniu zakupu. Należy tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie informacji , a oprócz tego ocena sposobności zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.